PEMARKAHAN
|
||
1
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN- 1
|
|
JUMLAH
|
KPR3974
LATIHAN MENGAJAR 1
TAJUK
TUGASAN INDIVIDU 1
|
KUMPULAN
Group UPSI246(A132PJJ)
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
JURAYAH @JANE BOTOHONG
|
ID20102042506
|
NAMA TUTOR E-LEARNING: DR.FAUZIAH
HANIM BINTI JALAL
TARIKH SERAH: 14.03.2014
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
PENDIDIKAN
KHAS PEMULIHAN
Nama : Jurayah @ Jane Botohong
Sekolah : SK Pekan Kudat
II, Kudat, Sabah.
Kelas Pemulihan :
Kelas Sinar Matahari
Jumlah : 5 orang
Tarikh : 12 Mac 2014
Hari :
Rabu
Masa :
7.00-8.00 a.m
Tajuk : 5. Perkataan KV + KV
Objektif
P&P : Pada akhir bahagian
ini murid dapat:
i.
Menyebut nama benda dengan
perkataan KV + KV yang betul.
ii.
Menyatukan dua suku kata menjadi
perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KV.
Kemahiran : 1. Menyebut nama benda dalam gambar yang
ditunjukkan oleh
guru.
2. Menyatu dan memadankan dua suku kata
berdasarkan gambar.
Pengetahuan
sedia ada: 1. Murid sudah mengenali
huruf kecil dan huruf besar.
2. Boleh menyanyi dan tahu lagu ABC.
Bahan
Bantu Mengajar: Kaset/CD/lagu dalam computer, kad seni kata
lagu, alat tulis,
murid
Penerapan
Nilai : Berusaha, hormat
guru, bersungguh-sungguh, yakin
LANGKAH PENGAJARAN
LANGKAH
|
ISI
KANDUNGAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(5
Minit)
Lagu
|
- Senikata
lagu ABC:
ABCDEFGHIJKL
MNOPQRSTUVW
XYZ…
abcdefghijklmnopq
rstuvwxyz…
![]() ![]() |
1.
Guru bertanya khabar kepada murid-murid.
2.
Guru bertanya aktiviti murid di masa lapang. Adakah mereka suka
menyanyi?
3. Guru membuka leptop untuk
memperdengarkan ABC dan lagu suku kata. Kemudian menyuruh murid menyanyikan
lagu tersebut sambil bertepuk tangan.
|
Teknik:
nyanyian dan gerakan.
Nilai:
berusaha, hormat guru, bersungguh-sungguh, yakin
BBM:
senikata lagu dalam bentuk MP3/ rakaman lagu
|
Langkah
1
(15 Minit)
|
Contoh:
KV + KV.
ba + tu = batu
da + hi = dahi
bo + la = bola
me + ja = meja
|
1. Guru membimbing murid menghasilkan suku kata
dengan bunyinya yang betul menggunakan paparan senikata lagu dalam MP3 tadi.
2. Guru
membimbing murid mencantumkan suku kata dan meminta murid menyebut perkataan
yang dibina.
3. Aktiviti
ini diulang-ulang sehingga murid dapat mencantum dan menyebut suku kata.
|
Teknik:
mengeja dan menyebut.
Nilai:
Bersungguh-sungguh
BBM: suku kata
KV + KV dalam bentuk power point.
|
Langkah 2
(15 Minit)
|
Contoh:
Buku =
Kubu
Ibu =
Ubi
Batu =
Tuba
|
1. Guru
menerangkan kepada murid bahawa suku kata tadi boleh diterbalikkan menjadi
perkataan lain.
2. Guru membimbing murid mencantumkan suku kata
dari suku kata kedua itu.
|
Teknik: mengeja dan menyebut.
Nilai: Berusaha
BBM: suku kata, perkataan
|
Langkah 3
(20 Minit)
|
Lembaran kerja
|
1. Guru
menyediakan aktiviti pengukuhan dengan membina perkataan bermakna berdasarkan kad bergambar yang
telah
disediakan.
|
Teknik: mengeja, menyebut, menulis.
Nilai: yakin
|
Penutupan
(5 Minit)
|
Senikata
lagu: suku kata.
![]() |
1. Guru merumuskan aktiviti dan menyuruh murid
menyanyikan lagu
2.
Pengajaran diakhiri dengan tepukan tangan dari semua murid sebagai tanda kejayaan menguasai
kemahiran
hari ini.
|
BBM:
MP3 Lagu suku kata,
Leptop
|
Refleksi guru
|
Secara
keseluruhannya pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan suasana
ceria dan pencapaian objektif pengajaran yang baik.
|
2.0 Isi
Kandungan : Menyebut nama benda
dengan perkataan KV + KV.
Aktiviti
guru : Penyediaan bahan dan membimbing
murid
Aktiviti
murid : Secara
individu dan kumpulan
Isi Kandungan
|
Aktivit Guru
|
Aktiviti Murid
|
-Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV.
- Menyatukan dua suku kata menjadi perkataan yang
bermakna
|
-Mengendali aktiviti set induksi.
-Fasilitator setiap langkah pengajaran.
|
-Secara kumpulan : sessi set induksi, pembelajaran
langkah 1 dan 2.
-Secara individu : pembelajaran langkah 3, menjawab
soalan lembaran kerja.
|
3.0 Lampiran
3.1 Rakaman Lagu
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan